جهاد اکبر 1 (بقاء و ابدیتِ حقیقت الهی، و نفس الهی انسان)

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک السلام علیک یا حسن ابن علی سلام الله علیه السلام علیک یا حسین ابن علی سلام الله علیه السلام علیک یا بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام الله علیه

میلاد بقیه الله و حجة الله و دلیل ارادته تبرک باد در شب نیمه شعبان به غیر از اعمال وارده ،خواندن سوره یاسین و در ساعت 11 شب خواندن دعای فرج نیز خیلی خوبه


حقیقت وجود ما، که روح الهی ما و نفس الهی ماست، به جهت بقاء او در عالم آخرت و ابدیتی که خداوند برای او قرار داده، همه ی افکار او، همه اعمال انسان، به بقاء نفس انسان بقاء داره؛ یعنی همانگونه که خداوند به نفس بقاء عطا فرموده، به تمام چیزهایی که متکی به نفس است، به او هم بقاء عطا فرموده؛
این به این معناست که تمام افعال و کردار من در این نفس تاثیر گذاره و این تاثیر، یک تاثیر ابدی است. یعنی این مطلبی که نوشته میشه، یااین نگاهی که شما به مطلب دارید، به جهت استنادش به نفس شما، این بقاء داره
این بقاء اینقدر گسترده و پیچیده است که ابدیت ما را با سعادت و شقاوت، یا با بهشت و جهنم، یا با لقاء الهی و فراق او، در حقیقت روبه رو می کنه؛
از این جهته که برای اهل حکمت و عرفان، توجه به معاد نفس یکی از مسائل مهمه، یعنی شما هیچ یک از اهل توحید را یا اونهایی که به عرفان الهی نائل می شوند، نمی بینید که نسبت به معادشان بی توجه باشند.
این معادی که در السنه عوام مردم وجود داره، (و گاهی قرآن به همان زبان صحبت می کنه) یک عذابی برای افعال بد در نظر گرفته شده و یک پاداشی برای اعمال خوب در نظر گرفته شده و امثال اینها. و مومنین غالبا به همین معنا توجه دارند اما، اونچه که در بین اهل معرفت مطرح می شود خیلی عمیقتر از اینهاست!
این مطلب، برای این طرح شد که، آنچه عارفان الهی مطرح می کنند، عزیز دل، بهترین شکل اون حقیقت، در عالم خلقته!

چون این عالم تجربی، با حس، سر و کار داره، مثلا دستش را رو آتیش می بره، خوب، می سوزه، از اون طرف هم قرآن فرموده قیامت آتش است و قطران هست و امثال اینها... این را اینطور مطرح کردند (یعنی آتش عذاب را هم مثل سوختن در این دنیا، یا لذت بهشت را مثل لذت این دنیا، مطرح کرده اند) مثلا عقل یک فیلسوف به اینجا میرسه میاد این را مطرح می کنه. اما بلاخره عقل فیلسوف به هرجا راه پیدا بکنه، فوقش همینه! یعنی بیش از این را ادراک نمیتونه بکنه! حالا شاید یه مقدار تعابیرش متفاوت باشه، مثلا اون فیلسوف از عذاب الهی میاد الم رو تعریف می کنه، درد را تعریف می کنه، اگه رنجه میاد اون رنج را تعریف می کنه، دیگه فوق این، چیزی بیش از این نیست!
اما عارف الهی، این را شهود می کنه، او لذت بهشت را هم شهود می کنه!
اینکه از این دیدگاه مطلب بیان میشه به خاطر اینه که، آن نگاهی که عارفان الهی از شهودشون عرضه کرده اند و ارائه کرده اند، این بهترین دلیل راهه! البته سخن فیلسوف دلیل راه ما هست اما در مرتبه عقله، یا سخن اون تجربی و حس گرا دلیل راه ما می توانه باشه اما در همین حد که حس را تجربه بکنیم، بیش از این دیگه چیزی نیست!اما عارفان الهی اینطور نیستند، اونها فوق این معنا را ادراک می کنند و بر اساس این معنا اون حقیقت را ارائه می دهند

هم در قرآن کریم مطرح شده، هم در لسان فلاسفه مطرحه شده که این نفس بقاء داره. عزیز من، من و شما از بین نمی رویم! این یکی از اصول تعالیم انبیاست. یعنی یکی از اصول اولیه که انبیا تعلیم می دادند این بود که شما ازبین نمی روید، با مرگ نمی میرید، شما بقاء دارید! اما خود این معنا خیلی مدنظر نیست!
در توجه عارفان الهی به اون معاد یا بازگشت این نفس به اصل خودش، این مطرح است که شما، هرچه را که انجام می دهید با خودتون می برید! 
خوب این معنا قضیه را خیلی جدی تر می کنه!
یعنی شما که دست می زنید به یک لیوان و آن را بلند میکنید ، شما این را هم با خودتون می برید! حقیقت نفس در اون عالم یک حقیقت مملو از اذکار  و اعمال شماست! اینکه قرآن فرموده: "فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره" در نگاه عارفان الهی همینطوره! شما ذره ای از هرچیزی که می خواهید تصور کنید به این نفستون بدید، این نفس همراه خودش میبره، دیگه از بین رفتنی نیست، چه از خوبی ها و چه از بدی ها!

لذا اون معادی که اولیاء الهی برای ما مطرح می کنند بسیار معاد بلندیه؛ یک حقیقتی است که شما متوجه می شوید که اگر معاد، یک همچین معادیست، اگر بازگشت این روح با تمام مکتسباتش هست، دیگر نمی توانه انسان، بی بند و بار و بی توجه و بی مراقبه باشه! شما هرچه که هستید شهود می کنید، بیش از اون را شهود نمی کنید؛
این عارف الهی اگر اسمی الهی ای را شهود می کنه، اگر فلان حقیقت را شهود می کنه، این شهود نمازشه! اگر اون عارف الهی فلان مرتبه از حقیقت را ادراک می کنه، شهود می کنه، این شهود بکاءش بر سید الشهداء است، او چیزی بیش از این را شهود نمی کنه!
این معاد اینقدر گسترده است، اینقدر گسترده است که شما وقتی با این مکتسباتون (کسب شده های نفستون) به حقیقت معاد نفس و عالم قیامت بر می گردید دارید همین (کسب شده های نفستون) را می بینید!
خوب این طرف الان اومده یک مالی را استفاده کرده که این مال ظاهرش خیلی اتفاقا خوب و تمیزه، اما اون عارف الهی همین را شهود می کنه! اون معادی که نسبت به این نفس داره را شهود می کنه. نه این شهود که او خودش را مثلا در عذاب ببینه! نه! اونجا اسم قهار الهی را میبینه! اسم منتقم الهی را میبینه!
برا همین است که اونها در تمام ابعاد حیاتشون مراقبت دارند. این چیزی که شما دارید می بینید سید الشهداء در کربلا بروز داده، چیزی بیش از اون نیست! فردای قیامت شما هرچه از حسین ابن علی میبینید همین بود که تو کربلا بوده! بیش از این نیست!
اصلا این است که متاسفانه بعضی آدما دلشون را خوش کردند به یک عرفانی یا دلشون را خوش کرده اند به یک توجه ای؛ اونجا گاها عجب ها سراغ انسان میاد، انسان فکر می کنه یه معرفتی بلده و...

حقیقت این معرفت، در حقیقت مواظبت انسان بر همه ابعاد حیاتشه، چرا که تاثیری که  اعمال بر جان من می گذارد، این عزیزان، ازبین رفتنی نیست. برای همینه انبیاء و اولیاء این همه تمسک در درگاه الهی داشتند!
برا همینه که حضرت امیر صلوات الله علیه در دعای کمیل می فرمایند: اللهم انی اسالک به قدرتک، این که "به قدرت تو بیا گناهان من رو ببخش" چرا حضرت امیر به قدرت تمسک می کنه! او باید به عفو الهی تمسک کنه نه به قدرت الهی! این برای همینه که اونها این معاد نفسشون را میدیدند، میدیدند این خنده در این معا تاثیر داره، این گریه تاثیر داره، این سخن تاثیر داره، این حرکت تاثیر داره و همه ای اینها رو ادراک می کردند. واین عزیزان، خیلی برای اونها جانکاهه، خیلی جانکاهه! قرآن کریم هم در این مطلب فراوان داره.
.....................................................................................................................
انشالله و به فضل الهی ادامه داره

/ 2 نظر / 18 بازدید
سارا

با سلام دوست عزیز چرا از سایت جدید و بسیار عالی http://www.mehrstat.com استفاده نمی کنید؟ امکان ایجاد سه نوع استت یکی بصورت دکمه و یکی به صورت خلاصه آمار و آخری مشابه سایت مهراستت که تعداد کاربران آنلاین رو نشون می دهد. بسیار عالی تر از وبگذر و پرشین استت دمو: http://www.mehrstat.com/main_namayesh_amar.php?site=24 دارای آمارگیر بصورت تب های پیشرفته و دقیق+پیج رنک گوگل+رتبه آلکسا

نسیم

[گل] سلام.[گل] ممنون که یادی هم از ما کردید داداش