حُسن خُلق

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العلمین اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک السلام علیک یا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم صلی الله علیک یا امیرالمومنین سلام الله علیک صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها صلی الله علیک یا حسن ابن علی سلام الله علیک صلی الله علیک یااباعبدالله الحسین سلام الله علیه


محمد بن على بن بابویه «شیخ صدوق» رحمة الله علیه در کتاب بسیار عالیِ "الخصال الممدوحه و المذمومه «صفات پسندیده و نکوهیده» روایتی را مطرح می کنه که از نظر روایت و رجال بسیار جالبه و به شرح زیر است

حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الْأَسْوَارِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو یُوسُفَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ السِّجْزِیُّ الْمُذَکِّرُ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ الْعَزِیزِ بْنُ عَلِیٍّ السَّرَخْسِیُّ بِمَرْوَ الرُّوذَ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو بَکْرٍ أَحْمَدُ بْنُ عِمْرَانَ الْبَغْدَادِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحَسَنِ
إِنْ أَحْسَنَ الْحَسَنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ‏


فأما أبو الحسن الأول فمحمد بن عبد الرحیم التستری و أما أبو الحسن الثانی فعلی بن أحمد البصری التمار و أما أبو الحسن الثالث فعلی بن محمد الواقدی و أما الحسن الأول فالحسن بن عرفة العبدی و أما الحسن الثانی فالحسن بن أبی الحسن البصری و أما الحسن الثالث فالحسن بن علی بن أبی طالب سلام الله علیه

احمد بن عمران بغدادى، از ابو الحسن و او از ابو الحسن و او از ابو الحسن و او از حسن و او از حسن و او از حسن "ابن علی ابن ابی طالب" روایت میکند که: "إِنْ أَحْسَنَ الْحَسَنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ
زیباتر از هر زیبا، خُلق زیبا است.

شرح سند:
ابو الحسن اولى محمد بن عبد الرحیم شوشترى و ابو الحسن دوم على بن احمد بصرى تمار و ابو الحسن سوم على بن محمد واقدى و حسن اولى حسن بن عرفه عبدى و حسن دوم حسن بن ابى الحسن بصرى و حسن سوم حسن بن على بن ابى طالب است.


اگه کسی زیبایی ظاهری داشته باشد ولی خُلق زیبا و حُسن خُلق نداشته باشه توجه ای و رغبتی به او نیست ولی اگه کسی زیبایی ظاهری نداشته باشه و خُلق زیبا و حُسن خُلق داشته باشه بسیار درتوجه و رغبت قرار می گیره.

حُسن خُلق از حسن سیرت سرچشمه می گیرد. حُسن خُلق در حقیقت یک آرامش درونی همراه با طیب خاطر (پاکی و صفا و آرامی خاطر)، همراه با ملایمت درونی، همراه با زیبا دیدن خَلق و هستی و مخلوقات است و زیبا دیدن بندگان خدا و آفرینش. مثل آنجا که حضرت زینب سلام الله علیه فرموند: "ما رایت الا جمیلا ...
چیزی ندیدم جز زیبایی. هرچه در کربلا ظهور کرده است همه زیبایی است...
ما رایت الا جمیلا در یک معنا، یعنی: ما رایت الا الله، هرچه دیدم خدا بود و نگاهم را به خداوند سبحان دوخته بودم و در یک معنای دیگر، یعنی: ما رایت الا حسینا، هرچه دیدم حسن بود اصلا به غیر حسین نگاه نکردم آخه حسین ظهور و تجلی خداست...

سوال: چگونه به افق "ما رایت الا جمیلا " دست پیدا کنیم؟
جمیل: الجمیل هو الحُسن الکثیر.  جمیل در دو بعد است هم حُسن صورت است و هم حُسن سیرت.
حُسن صورت سرچشمه از زلال درون دارد و صفای باطن و به چشم و ابرو نیست که اینها نسبی هستند و وجه در همه زیباست...
و حُسن سیرت در سه چیز است، یکی حُسن ذات، یکی حُسن صفات و یکی حُسن عمل. و در حُسن ذات، خداوند سبحان، ذات انسان را زیبا قرار داده است چرا که خودش زیباست و دوست دار زیبایی است و هرکه حلال زاده باشد، محب امیرالمومنین است و ذاتش زیباست.
و برای حُسن صفات و حُسن عمل، سه کار به مدد الهی باید صورت بگیرد
یکی حُسن ظن به خدا است و اگه بدونیم چقدر این مطلب شیرینه و چقدر حُسن ظن به خدا حلاوت و شیرینی داره، به خدا اعتماد داشته باشیم
یکی حُسن ظن به ناس و مردم است، در واقع حُسن ظن به خلق خدا داشته باشیم (البته در روایتی حضرت امیر سلام الله علیه می فرمایند اگر در جامعه ای عدالت حاکمه همه خوبند مگر خلافش ثابت بشود و اگر در جامعه ای ظلم حاکمه باشه ظن خوب به کسی نیست مگر خلافش ثابت بشود)
و یکی دیگرش همان حُسن عمل است، عمل مان خوب باشه و خالصا لوجه الله باشه. اگر این سه در انسان ایجاد بشود یعنی حُسن ظن به خدا و حُسن ظن به الناس و حُسن عمل داشته باشیم، خداوند سبحان به فضل و لطف بی کرانش عطیه ای و هدیه ای به ما می دهد به نام "حُسن خُلق"

/ 0 نظر / 8 بازدید