جهاد اکبر 11 (ظرف علم و نفس انسان)

بسم الله الرحمن الرحیم؛ الحمد لله رب العالمین؛ اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک؛ صلی الله علیک یا ابا عبد الله سلام الله علیه؛ السلام علیک یا ام البنین سلام الله علیه


مقدمه
انسان در معاد نفسش با مجموعه اعمالش یعنی حرفها و حرکات و سکناتش معاد دارد "ما یلفظ مِن قول الا علیه رقیب عتید" اون ملائکه ها که می نویسند، این یعنی در جان من داره ثبت میشه "لا یکتمون الله الا حدیثا" این نفس همه اینها را ضبط می کنه و تو معادش تا ابدیت همراهش هست

طریفه اول
نفس ما اینقدر بلند و بی انتهاست که مولا علی ابن ابی طالب سلام الله علیه در نهج البلاغه در کلمات قصار فرمودند: هر ظرفی را درش چیزی بریزید، او پر خواهد شد جز ظرف علم که هرچه درش بریزی، وسعتش بیشتر خواهد شد. این ظرف علم مال انسانه! این تمام نمیشه! از همین جاست که ملا صدرای شیرازی رحمت الله علیه فرمود انسان مقامش محدود نیست. و با یه همچین نگاهی انسان باید بیشترین مراقبت را نسبت به خودش اعمال بکنه، این مراقبتی که بداند در صفحه ی نفسش اگر چیزی ضبط شد، این اتصاء داره! هم تا ابدیت است و هم اون عمل خودش را در نفس انسان نشون میده!

طریفه دوم
معاد نفس همین جا هم ادامه داره و آنچه که من الان هستم مال اعمال یک ساعت پیش منه و من از این گریزی نمی تونم داشته باشم؛ فقط یک گریز داره که انشالله در جای خودش خواهد آمد...
برای همین امیرالمومنین فرمود اتصاء داره! تموم نمیشه! خوب این معلوم میشه جان شما خیلی بی انتهاست. این طور نیست که همین جا باشه! قراره این دنیا را پشت سر بگذاره، عالم برزخ و مجردات را پشت سر بگذاره، و بعد وارد قیامت کبری بشه که او چقدر طول میکشه نمی دونیم! تازه بعد از قیامت، یعنی بعد از اون عرصه ای که قیامت بپا می شود، آنجا انسان به یک نتیجه بالاتری میرسه که غیر قیامته! که ما اونجا میگیم که انسان پاداش اعمالش را یا جزای اعمالش را می بینه. این اتصاء داره! همین طور ادامه داره! به شکل بسیار عمیق هم در جان انسان خودش را نشون میده

طریفه سوم
عارفان الهی که همین طور حرف نزدند! اینا بر اساس سخنان ائمه خدا حرف زدند. خوب وقتی علی ابن ابی طالب سلام الله علیه می فرماید: شما هرچه در این علمتون بریزید یعنی در نفستون بریزید تمام نمی شه! بر اساس همین معنا، محی الدین عربی همین را فرمود؛ خوب اینها معارف الهیه است، اینها معارف بلندیه؛ فرمود: اگر از عرش الهی معه معه الف، صدها هزار از عرش الهی علم تو جان انسان بریزند، یک ذره احساس تنگی نمی کنه! اما چرا من گرفته ام؟ چرا ما احساس گرفتگی می کنیم؟ چرا چند کلمه یاد می گیریم احساس گرفتگی می کنیم؟ این برا همین است که انسان باید به اون اعمال خودش نظر بکنه؛ "کل انسان" همه ی انسانها، نه تنها یک نفر، هرکه اسمش انسانه! "الزمنا طائره فی عنقه" هر انسانی اسیر اون چیزی است که به گردنش انداخته...

....................................................................................................................................................
انشالله به تفضل الهی ادامه دارد و منبع مطالب نیز انشالله در پست آخر جهاد اکبر بیان وتوضیح داده میشه
انشالله انس مان با قرآن کریم و ادعیه و روایات آل الله بیشتر بشه و به تبع اونها با عالم تجرید و مجردات و معنا بیشتر انس پیدا بکنیم انشالله

/ 2 نظر / 25 بازدید
غریب...

سلام فکر می‌کنم این پست یک مقداری توضیح بیشتری می‌خواست..

مهدی

اللهم عجل لولیک الفرج سلام،موفق و پیروز باشید. با (چه نوع تیپی را برای دختران و زنان می پسنید) بروزم. خوشحال میشوم به من سری بزنید و با نظرات تان مطلب را کاملتر کنید. آماده تبادل لینکم